project Beschrijving
De Mastodont – BMW R1100GS
Dakar-geschiedenis
Lang voordat BMW populair werd als het favoriete wapen van avontuurlijke motorrijders, dankzij de escapades van Ewan McGregor en Charley Boorman en hun Long Way-serie, had BMW al de reputatie kogelvrije avontuurlijke fietsen te bouwen. Het had alles te maken met de geschiedenis van de Dakar-rally van het bedrijf, waar het allemaal begon met de R80G/S in 1980. BMW was een kracht om rekening mee te houden in de jaren '1980 tot aan het einde van de jaren '1990. De R80GS groeide uit tot de R100GS, die uiteindelijk veranderde in de R1100GS; wat een heel andere fiets was dan de vorige.
De keuze van avonturiers
Toen de R1100GS voor het eerst werd geïntroduceerd in 1994, was het een beetje een vreemd uitziende machine, met name vanwege de beroemde "snavel". Gecombineerd met BMW's gepatenteerde Telelever-voorophanging, was het voor veel mensen even wennen. Desalniettemin bouwde BMW een uiterst capabele dual-sportmachine, die talloze reizigers over de hele wereld meenam. Hij was ook enorm populair als woon-werkverkeer en toerfiets. Er is een reden waarom je zoveel BMW GS's ziet als je door Europa reist. Ze zijn comfortabel, krachtig, zuinig in brandstofverbruik, betrouwbaar en bovenal probleemloos. Het maakt niet uit waar u zich in Europa bevindt, BMW kan u binnen 3 werkdagen elk reserveonderdeel leveren dat u nodig heeft. En ze zijn meestal sneller dan dat.
Buitengewoon
Dat brengt ons bij het onderwerp waar het om gaat: de BMW R1100GS. Van zoiets heiligs als de GS iets agressiever en unieks maken, is geen sinecure. Gelukkig kennen we een paar jongens die nooit een uitdaging uit de weg gaan. Sterker nog, Moto Adonis durft het echt anders te doen. Zoals de Honda Monkey die ze voor Rusty Stitches hebben gebouwd. Deze specifieke BMW R1100 was vroeger eigendom van Job Leussink, mede-oprichter van Moto Adonis. Hij verkocht het aan een klant, die later besloot dat hij er iets bijzonders en buitengewoons van wilde laten maken. Er werd een schets gemaakt en na goedkeuring werd de haakse slijper aan het werk gezet.
De eigenaar gaf de vakmannen van Moto Adonis de volle teugen en had maar één harde voorwaarde: een platte bank. Om dat op de GS te bereiken, moest het subframe van de fabriek worden verwijderd en een nieuw exemplaar worden gemaakt. De zitting is op maat gemaakt door Miller Kustom Upholstery en afgewerkt in een luxe bruin leer. De brandstoftank ziet er enorm uit en is het middelpunt van dit project. Het is een eenmalige eenheid die intern is gebouwd door Moto Adonis. Het is groot, gedurfd en laat de BMW er gemeen uitzien. Om het agressieve uiterlijk aan te vullen, werd een aangepaste 2-in-1-uitlaat vervaardigd door MAD-uitlaten, afgewerkt met een speciale zwarte coating. Een paar op maat gemaakte spatborden werden gebouwd om bij de rest van de fiets te passen. De originele BMW wielen bleven behouden en kregen een nieuwe laag zwarte lak en wat agressieve Bridgestone rubbers.
Duivel in de details
Het ziet er in eerste instantie misschien niet zo uit, maar er zijn heel veel details over dit specifieke project. Er is de tankdop met insteekschroef die er erg stijlvol uitziet. De scrambler-koplamp, Biltwell-grepen, YSS-schokken en kleine digitale snelheidsmeter met dank aan Acewell voegen net genoeg smaak toe aan de mix. De staalgevlochten remleidingen zorgen voor voldoende remkracht. Al deze onderdelen werken heel goed samen. Gecombineerd met de verduisterde metalen onderdelen, de groene brandstoftank en het bruin lederen zadel is deze BMW R1100GS omgetoverd tot een echte nekdraaier. Haat het of je houdt ervan, je kunt je ogen er zeker niet van afhouden!
Tekst door BikeBrouwers.