project Beschrijving
De Machtige Zes!
Het maken van een custom motorfiets begint doorgaans met een simpele e-mail. Maar geloof ons, deze specifieke e-mail was de epische boodschap waar elke custom-motorfietsbouwer naar verlangt: het startschot voor het maken van een ongeëvenaarde Custom CBX1000, ongetwijfeld een van de meest legendarische machines ooit gebouwd.
Het geluid van deze beestachtige zescilinder lijnmotor, vakkundig vervaardigd door Honda-meesters, is meer dan alleen maar lawaai; het is een symfonie van brute kracht die resoneert als pure rebellie op twee wielen.
Maar laten we eerlijk zijn: ondanks de iconische jaren 80-sfeer verlangde deze fiets naar een eigentijdse, stoere touch. En we hebben niet zomaar een hint toegevoegd; Nee, we zijn er helemaal uitgegaan. We hebben alles aan deze machine getransformeerd.
We zijn begonnen met het onderstel. De originele 19 inch voor- en 18 inch achterwielen maakten plaats voor 17 inch velgen, zowel voor als achter. Na eindeloze aanpassingen hebben we met succes een Ducati S4R-achterbrug in het CBX-frame geïntegreerd. Voeg een dosis Öhlins-magie toe aan de achtervering en voorvork, en deze motorfiets beschikt nu over een rijgedrag dat zelfs de krapste bochten aankan. En dat pakketje uit Italië? Oh, het was niet zomaar een pakketje. Unieke fietsen vragen om unieke wielen, dus de Kineo-velgen zijn de kers op de taart van deze beestachtige machine.
We hebben ook een handgemaakt subframe gemaakt dat naadloos aansluit op het originele hoofdframe. En als klap op de vuurpijl hebben we een handgemaakte aluminium caféracerstaart toegevoegd! Vervolgens werd het geverfd in een uniek gekleurd metallic blauw, samen met een zwarte streep, en afgewerkt met een gouden accent. Natuurlijk was een op maat gemaakte lederen stoel gemaakt door onze vriend Marcel Miller de perfecte aanvulling!
Een motor met een uniek geluid verdient een uitlaatsysteem dat net zo episch is. Daarom zijn we met onze klant al snel tot een 6-in-6 uitlaatsysteem gekomen. We hebben 6 uitlaatdempers laten maken door onze vrienden bij Mad Exhaust. Het resultaat? Een onderscheidende uitstraling die je simpelweg niet kunt bereiken met een 2-, 3- of 4-cilinder motorfiets.
Een fiets als deze verdient ook een goed presterende motor. We ontdekten dus dat de grootste zescilindergoeroe van Europa zich op slechts 6 km afstand bevond. Bert van Sixcenter heeft ons geholpen de motor volledig te reviseren – tot aan de laatste bout. Sommige zaken kun je beter aan de specialisten overlaten!
En laten we de gadgets niet vergeten. Een Motogadget m-unit was een must, samen met niet één, maar twee Motogadget-meters. Bij Brembo-remklauwen was een rempomp van topklasse noodzakelijk en wij kozen uiteraard voor een Brembo-rempomp. Om de symmetrie te behouden, hebben we ook een hydraulische koppelingspomp toegevoegd. En ja, ook al had de originele CBX een kabelkoppeling, bij Moto Adonis zijn we nergens bang voor: we hebben hem omgebouwd naar een hydraulisch systeem!
Testrijden op een custom monster blijft altijd een spannende ervaring! Door de jaren heen hebben we veel gebouwd, van elektrische tot klassieke motorfietsen. Maar deze volledig op maat gemaakte CBX, met zijn Öhlins-ophanging en 6-in-6 uitlaatsysteem, staat bovenaan onze lijst. Het geluid, het rijgedrag, de remmen: alles wat je zoekt in een motorfiets komt samen in dit brute meesterwerk!